Torsdagen den 14 mars 2019

Klockan 18.00 på Boxholms Bibliotek

Ännu ett årsmöte för Föreningen Krafttaget har hållits, och även denna gång hölls årsmötet på Boxholms Bibliotek. Det var sjätte året i rad som vi är i den lokalen.

Årsmötet hölls en vecka senare än vanligt, mest beroende på att Johan Birath hade sin kalender ganska så fulltecknad så det blev många datum som fick strykas innan vi hittade en kväll som funkade för Johan, han är ju föreningens ordförande som bekant.

Tillströmningen av besökare till årsmötet var länge oroande lågt men när klockan närmade sig 18 så dök det ju upp en del publik trots allt, så totalt var vi 17 närvarande. Det borde ju vara fler kan man tycka, speciellt eftersom Krafttagets årsmöten är trivsamma tillställningar - men det var konkurrens från mycket andra saker denna kvällen.

Johan Birath förklarade mötet öppnat strax efter klocka 18 och han gick igenom de olika punkterna på dagordningen i en ganska rask takt. Styrelsen fick ansvarsfrihet och de blev inga nyval så styrelsen ser ut som den har gjort tidigare. Ingen hade något att tillägga på punkten "övriga frågor" förutom P-O Tureson som ville att vi skulle välja två firmatecknare, ett önskemål från banken egentligen. Klas och P-O valdes som sådana.

När Johan förklarat årsmötet avslutat blev det fika, något som Klas och Ann-Sofie ordnat. Fyrtio frallor hade levererats av Konsum, och de hade bretts med smör och försetts med ost. Två gurkor, fem paprikor och en stor bytta med smör (Flora) kan vara bra att minnas till kommande år. Det fanns också frallor med cognacmedwurs i stället för ost, de tycktes vara populära. Fem större kaffetermosar och en termos med tevatten fanns, liksom socker, skedar och lite mjölk. Det tog ungefär tre kvart att brygga allt kaffe med två bryggare och någon timma att fixa det övriga, detta kan va bra att minnas till kommande år.

Inger Maria Rosenberg var särskild inbjuden, hon berättade om hur hennes uppväxt format hennes stora naturintresse och om hur hon från Göteborg via olika vägar i livet kom att bosätta sig i Boxholm för ungefär två år sedan. En tid bodde hon i Kiruna för att utbilda sig, en orsak var att hon ville till den plats där vägen tar slut... Det blev ett perfekt inslag att lyssna en stund på trevliga Inger Maria. Hon berättade lugnt och intressant om sin fascinerande uppväxt och händelserika liv och vissa händelser i livet illustrerade hon genom att plocka fram olika föremål ur sin ryggsäck som hon hade med sig, det var saker som betytt mycket i hennes liv, till exempel ett gammal fodral för karta och kompass, en kikare och stickade vantar/mössa.
Det var verkligen härligt att lyssna en stund på trevliga Inger Maria.

I pdf-format

Länk till broschyren med dagordning, verksamhetsberättelse och verksamhetsplan.

Bilder från årsmötet.

Lyssna på Inger Maria Rosenberg från årsmötet (längd: 35.10).